torstaina, joulukuuta 8

✨ 8. luukku: Joulun värit

Moi! Ja, ei minulla ei ole ollenkaan aiheet lopussa.
Aihe on siis otsikosta päätellen joulun värit. Minun kannattaa ehkä kertoa ne ennenkuin alan puhumaan niistä. Ne ainakin minun mielestäni ovat punainen ja vihreä. Sellaiset "taustavärit" ovat valkoinen ja ruskea. En tiedä mistä nämä värit ovat tulleet, mutta ne vain ovat niitä joulun värejä.


Punainen väri kuvastaa joulun henkeä. Se on joulun ehkä se tärkein väri. Joulupukki ja tontutkin pukeutuvat pääosin punaiseen. Paneudun tähän joulupukkiasiaan myöhemmissä luukuissa. Punainen vain kuvastaa joulua. Se on onnellinen väri.

Vihreä taas jotenkin myös kuuluu jouluun. Ehkä osin siksi, koska joulukuusi on useimmiten vihreä. Toki nykyään on olemassa vaikka minkä värisiä kuusia. Vihreä on kuitenkin se perinteinen. Tämä väri on ennemminkin tummanvihreä. Siinä on hyvää syksyistä syvyyttä ja jouluista tunnelmaa.

Sitten valkoinen, joka ilmiselvästi tulee lumesta. Se on ihanan kirkas ja melko usein jouluna on lunta. Silloin sanotaan "valkoinen joulu". Niin minä ainakin olen kuullut. Valkoinen tuo jouluun kivaa kirkkautta.

Sitten viimeisenä ruskea. Tarkoitan sellaista lämmintä ruskeaa, ehkä myös piparien väristä. Myös porot ovat ruskeita ja liittyvät jouluun.

Nuo ovat siis värit, jotka käsitykseni mukaan kuvastavat jollain tasolla joulua ja niitä käytetään paljon joulukoristeluissa ja joulun markkinoinnissa.

Kyllä, vaikka mistä aiheesta saa tehtyä postauksen.

Värikästä torstaita ja hyvää Sibeliuksen päivää.

Rakkaudella: Siivekäs


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti